Foto: z otvorených zdrojov
Rodičom poradila, aby otázky o tom, ako prebehol ich deň v škole, nahradili zmysluplnejšími, ktoré prinútia rozprávať aj mlčiace deti.
Ak chcú rodičia vychovať úspešné a psychicky silné deti, mali by sa svojich potomkov prestať pýtať, ako prebehol ich deň v škole, a namiesto toho klásť iné otázky. Podľa CNBC sa rodičia často sťažujú, že im ich deti o svojom dni absolútne nič nepovedali. Psychoterapeutka Amy Morinová uviedla, že táto sťažnosť je medzi rodičmi najčastejšia. „Dúfajú, že nahliadnu do sveta svojho dieťaťa. Ale otázka: „Aký malo vaše dieťa deň v škole?“ zvyčajne vedie k jednoslovnej odpovedi,“ vysvetlila.
Povzbudila rodičov, aby kládli premyslené otázky a povzbudzovali svoje deti k zmysluplným rozhovorom.
„Reflektovaním svojich zážitkov si deti rozvíjajú zručnosti, ako je emocionálne uvedomenie, riešenie problémov a empatia, ako aj rozvoj rastového myslenia,“ zdôraznila terapeutka.
Tu je 7 otázok, ktoré vedú k produktívnym rozhovorom a pomáhajú deťom stať sa psychicky silnejšími:
1. „Čo bolo najlepšou časťou vášho dňa?“
Táto otázka nabáda deti, aby hľadali pozitíva vo svojom mozgu. U detí, ktoré nemajú rady školu alebo majú tendenciu zaoberať sa neúspechom, pomôže odpoveď na túto otázku rozvíjať optimizmus a vďačnosť, ktoré sú ochrannými faktormi duševného zdravia.
Otázku formulujte na základe vlastných skúseností, napr: „Najlepšou časťou môjho dňa bola prechádzka počas obedňajšej prestávky. A čo vy?“ Až potom sa vaše dieťa môže podeliť o svoj vrchol dňa.
2. „Akú chybu ste sa dnes naučili?“
Táto otázka normalizuje chyby a podporuje zdravé riskovanie. Otvorený rozhovor o chybách znižuje hanbu a pomáha deťom vnímať ich ako príležitosť na rast.
Pýtajte sa skôr zvedavým tónom než odsudzujúcim: „Stalo sa dnes niečo, čo by si nabudúce urobil inak?“ To môže dieťa povzbudiť k tomu, aby povedalo: „Zabudol som si v knižnici knihu, tak si ju dnes večer požičiam, aby som na ňu nezabudol.“
3. „Na koho si bol dnes hrdý?“
Funguje to, pretože to presúva pozornosť vášho dieťaťa na ostatných a rozvíja empatiu. V škole sa tiež dozviete viac o postojoch a hodnotách vášho dieťaťa.
Otázku formulujte konkrétnejšie, napr: „Videl si, že by sa dnes niekto veľmi snažil?“ Dieťa môže porozprávať o svojom odvážnom kamarátovi alebo sa pochváliť: „Moja kamarátka si zabudla svoju desiatu, tak som sa podelila so svojou.“
4. „Čo by urobilo dnešný deň lepším?“
Táto otázka pomáha deťom rozpoznať pocity, ako je frustrácia a sklamanie, bez toho, aby sa nimi zaoberali. Prirodzene otvára cestu k riešeniu problémov a plánovaniu.
Môžete sa pýtať hravým spôsobom, napr: „Keby ste mali čarovný prútik, ktorým by ste dnes mohli niečo zmeniť, čo by to bolo?“. To môže u detí viesť k tvorivým nápadom.
5. „Komu ste dnes pomohli?“
Kladením takýchto otázok môžete deti povzbudiť k prosociálnemu správaniu. Ak sa budete pýtať pravidelne, deti začnú vyhľadávať príležitosti na pomoc a dobré skutky sa stanú ich druhou prirodzenosťou.
Pýtajte sa na drobné skutky, ktorými ste prispeli: „Ako si dnes pomohol?“. Možno si spomenú na niečo jednoduché, napríklad: „Pomohol som pani učiteľke rozniesť zošity.“
6. „Čo najzaujímavejšie ste sa dnes naučili?“
Tým sa zdôrazňuje zvedavosť pred úspechom. Prejavovanie záujmu o samotný proces učenia podporuje neustále učenie.
Povzbudzujte deti, aby hovorili o tom, čo sa naučili mimo svojich predmetov. Môžu sa podeliť o zábavný fakt, napríklad: „Dozvedel som sa, že môj učiteľ vie hrať na husliach.“ Prejavte záujem a kladte vysvetľujúce otázky, aby ste udržali rozhovor.
7. „Čo by ste chceli vyskúšať nové?“
Povzbudzuje deti, aby vystúpili zo svojej komfortnej zóny, a podporuje ich odvahu. Nemusia byť v niečom dobré, aby vyskúšali niečo nové – je to pre nich skúsenosť, ktorá ich naučí.
Ak sa vaše dieťa zdráha vyskúšať niečo nové, povzbuďte ho k experimentovaniu tým, že sa ho opýtate: „Je nejaká činnosť, ktorú by si rád vyskúšal aspoň raz?“ Je pravdepodobnejšie, že ju bude chcieť vyskúšať, ak bude vedieť, že ju nebude musieť robiť do konca života.
